محل تبلیغات شما
نام مشتاق علی شاه3 با ساز سه تار در موسیقی دستگاهی ایران عجین است. این ساز در میان سازهای موسیقی دستگاهی ایران به دلیل ویژگی های صوتی خاص، ساز خلوت بوده و بدین لحاظ مورد توجه نوازندگان قرار گرفته است.


کلمة سه تار مشترک لفظی است میان سازی که با ناخن انگشت سبابه نواخته می شود (سه تار فعلی) و نوعی تنبور که دارای سه عدد وتر بوده و با پنجه (پنج انگشت) نواخته می شده است.

تا قبل از قرن دوازدهم ه‍ / هجدهم م هر گاه کلمه سه تار یا سه تای به کار رفته منظور تنبور سه وتری است. تنبور در دورة صفویه و قبل از آن دارای انواع گوناگونی بوده و به نظر می رسد به حسب تعداد اوتار نام گذاری می شدند مانند: تنبور دوتار، تنبور سه تار، تنبور، چهارتار و.

وجه مشترک همه این انواع تنبورها آن است که با پنجه نواخته می شوند ، با توجه به برخی از آثار نگارگری باقی مانده، برای نمونه، تصاویر شماره 1، 2 و 3، می توان احتمال داد که ساز سه تار موسیقی دستگاهی کنونی نوعی از تنبور سه وتری رایج قدیم باشد (معارف 1383: 123). ادامه مطلب 

آلبوم جدید همایون شجریان افسانه چشمهایت

مختصری از تاریخ موسیقی ایران

محمدتقی بهار، مرغ سحر و شجریان!

سه ,تار ,تنبور ,ساز ,نواخته ,بوده ,سه تار ,نواخته می ,موسیقی دستگاهی ,تنبور سه ,بوده و ,موسیقی دستگاهی ایران

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کلاس شاد سیستم صوت